در جریان باش

آرشیوه نوشته ها

در جریان باش

آرشیوه نوشته ها

طبقه بندی موضوعی

سفر یک روزه رئیس سازمان محیط زیست زیر ذره بین تابناک؛
آیا خیر محیط زیستی ابتکار به اصفهان می رسد؟!

 معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست روز پنجشنبه برای چهارمین جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا، هشتمین جلسه کمیته استانی مقابله با پدیده گردوغبار در سال جاری و همچنین بازدید از پارک ملی و پناهگاه حیات‌وحش کلاه قاضی به اصفهان سفر کرد.



وی در حالی به اصفهان آمده بود که در چند روز گذشته با مشکلات بسیاری مواجه شده بود به طوری که عده از کارمندان این سازمان، به تجمع پرداختند. در این تجمع کارکنان با در دست داشتن شعارهایی مانند «مطالبات ما را سیاسی نکنید، به داد کارکنان سازمان برسید، بودجه سازمان کجاست؟، چاپلوسی = ارتقا، ما می‌خواهیم از خط مرگ به خط فقر برسیم، سازمان محیط زیست سیاسی مساوی تخریب جنگل‌های شفارود و اگر بودجه سازمان تا آسمان باشد وضعیت محیط زیست همین است» اعتراض خود را نسبت به سوء مدیریت ابتکار و انجام اقدامات غیرقانونی در این سازمان اعلام کردند.(شرح کامل ماجرا)

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1394/08/04/13940804125124598_PhotoL.jpg

این تجمعات،خیلی در سفر ابتکار و اتفاقاتی که در آن رخ داد، بی تأثیر نبود؛ از همین رو بررسی آن را از همین اعتراضات آغاز می کنیم:

طعنه ابتکار به منتقدان: "همه کارهای ما سیاسی است!"

خیلی از حاضران در این تجمع مدعی بودند، سوء مدیریت محیط زیست، نادیده گرفتن نظر کارشناسان و مشکلات معیشتی و رفاهی کارکنان و تبعیض فاحش بین مدیران و کارکنان از دلایل برگزاری این تجمع اعتراض آمیز است. البته توجه بیش از حد ابتکار به مسائل سیاسی و در اولویت بودن این مسائل نسبت به موضوعات محیط زیستی هم یکی دیگر از دلایل این تجمع بود.

ابتکار اما این نسبت های سیاسی را قبول ندارد و خود را بیشتر رئیس سازمان محیط زیست می داند تا یک فعال سیاسی اصلاح طلب؛ وی که در تجمع کارکنان تنها از پنجره اتاقش ماجرا را نظارت می کرد و واکنش خاصی به این موضوع نشان نداده بود، در حاشیه بازدید از پارک ملی و پناهگاه حیات‌وحش کلاه قاضی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه" چرا برخی از رسانه‌ها و نهادها ابتکار را فردی سیاسی در محیط زیست می‌دانند؟!" با طعنه گفت: " همه کارهای ما سیاسی است حتی بزها، آهوها و پلنگ‌هایی که در اینجا وجود دارند نیز سیاسی هستند و جلسات ما برای رفع آلودگی هوا و گرد و غبار که امروز در اصفهان برگزار می‌‌شود نیز مسئله سیاسی است."(متن کامل خبر)

http://newsmedia.tasnimnews.com/Tasnim/Uploaded/Image/1394/08/07/13940807184641606409884.jpg

معصومه ابتکار که در این مدت همواره به خاطر اظهارنظرها و فعالیت های سیاسی مورد انتقاد گرفته بود، در نشست خبری خود در اصفهان نیز از سوالات سیاسی بی بهره نماند.

یکی از این سوالات به اعتراضات کارمندان سازمان محیط زیست نسبت به انتصاب یک خانم دیپلمه به ریاست گروه شورای عالی ایمنی زیستی بازمی گشت که ابتکار در این باره این گونه پاسخ داد: در این زمینه قبلاً توضیح داده‌ام، این خانم 18 سال سابقه کار دارد که 9 سال آن در دولت‌های قبلی در همین پست بوده به همین دلیل مدرک ایشان معادل ارزیابی شده است.

وی همچنین تجمع کارکنان سازمان محیط زیست را بزرگنمایی صداوسیما و برخی رسانه ها دانست و عنوان کرد: طبیعی است که هر وزارتخانه و سازمانی مشکلاتی داشته باشند و ما نیز به این مشکلات رسیدگی خواهیم کرد ولی این مسئله توسط صداو‌سیما بزرگنمایی شد. نامه به آقای سرافراز ارسال کردیم که به ما نیز برای پاسخ دادن فرصتی بدهند که هنوز جواب نامه را نداده‌اند.


موج اعتراض به ابتکار ادامه دار شد/ اصفهانی ها زاینده رود را از ابتکار می خواهند!

با وجود اینکه ابتکار تجمع کارکنان سازمان محیط زیست را یک بزرگنمایی عنوان کرده بود اما این اعتراضات همراه با ابتکار به اصفهان نیز سفر کرد؛ عده ای از فعالان محیط زیستی و کشاورزان شرق اصفهان در اعتراض به ناکارآمدی مدیریت سازمان محیط زیست کشور و سیاسی‌کاری مدیران این سازمان، عصر پنجشنبه همزمان با برگزاری جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا و هشتمین جلسه کمیته استانی مقابله با پدیده گردوغبار در سال جاری برابر استانداری اصفهان تجمع کردند؛ یکی از مهم ترین دلایل این تجمع وضعیت آب زاینده رود بود.

درست بهمن ماه سال گذشته بود که حسن روحانی، ریاست جمهوری اسلامی ایران در سفر به اصفهان با تأکید بر اینکه تونل سوم کارون افتتاح شده است، به وزیر نیرو و استاندار اصفهان دستور داد حتی اگر آب زاینده‌رود به اندازه کافی هم نباشد، نباید خشک شود!

روحانی در اجتماع مردم اصفهان با بیان اینکه اگر اصفهان، نصف جهان نیست، نصف «جان ایران» است، اظهار داشت: تا پایان سال 94 سامانه‌های آبرسانی 4 شهرستان این استان به اتمام خواهد رسید؛ زاینده‌رود حق مسلم اصفهانی‌ها و همه ما است. کاری خواهیم کرد با همت، وحدت و یکپارچگی، زاینده‌رود زنده و زاینده بماند.

وی همچنین وعده داد: زاینده‌رود مظهر تمدن فقط اصفهانی‌ها نیست بلکه متعلق به تمام ملت است. ما در این دولت تلاش خواهیم کرد و در همین جا به وزیر نیرو و استاندار اصفهان دستور می‌دهم، حتی اگر آب زاینده‌رود به اندازه کافی نباشد، نباید خشک شود.

با وجود دلگرمی و شور این صحبت ها، در عمل اما، بیشتر به شعار نزدیک بود چراکه حالا چند ماهی می شود، زاینده رود خشک است و کشاورزان و فعالان محیط زیست از همین رو نگران این وضعیت این رود زندگی بخش هستند.

http://newsmedia.tasnimnews.com/Tasnim/Uploaded/Image/1394/08/07/139408071846414506409894.jpg

ابتکار در نشست خبری با خبرنگاران درباره وضعبت تالاب گاوخونی و زاینده رود گفت: برای تالاب گاوخونی پیگیری جدی صورت گرفته و احیای آن در دستور کار قرار دارد و بر اساس مصوباتی که داشتیم چه در شورای عالی آب و چه در کارگروه احیای زاینده‌رود، قرار شد حق‌آب زاینده‌رود تأمین شود تا هم تالاب و هم زاینده رود بار دیگر احیا شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره مصرف آب در طرح‌های صنعتی و کنترل مصرف بیهوده در این طرح‌ها گفت: طرح‌های صنعتی بسیار مهمی از جمله فولاد در اصفهان وجود دارد اما این طرح‌ها هرچند هم که مهم باشند باید کنترل شوند، البته در مسئله شهری نیز دیگر در اکثر دنیا سلیقه‌ای برخورد نمی‌شود و باید در چینش آن‌ها مسائل زیست محیطی به گونه‌ای منطقی انجام پذیرد.

با این وجود شاید این قول ها و مصوبات خیلی برای اصفهانی ها خاطره ای از عمل و احیای زاینده رود به یاد نیاورد چرا که در گذشته با وجود اینکه مقام عالی اجرایی کشور این قول ها و دستورات و مصوبه ها را مطرح کرده اما رنگی از عمل در آن دیده نشده است.

http://newsmedia.tasnimnews.com/Tasnim/Uploaded/Image/1393/08/19/139308192011388464054334.jpg

آیا خیز محیط زیستی ایتکار به اصفهان می رسد؟!

یکی دیگر از دغدغه های محیط زیستی اصفهان، مسئله آلودگی هوا در فصل زمستان و مسئله زیرگردها است که در گذشته بارها سبب تعطیلی مدارس و ادارات شده و مشکلات جدی تنفسی را برای اصفهانی ها ایجاد کرده است.

http://newsmedia.tasnimnews.com/Tasnim/Uploaded/Image/1394/08/07/139408072031082126411014.jpg

شاید مهمترین علت سفر ابتکار به اصفهان نیز شرکت در چهارمین نشست کارگروه کاهش آلودگی هوا و نخستین جلسه کمیته استانی مقابله با پدیده گردوغبار استان اصفهان بود. وی در این جلسه، با بیان اینکه دولت تدبیر و امید از ابتدای فعالیتش کاهش آلودگی هوا را در اولویت برنامه‌ها قرار داده اظهار کرد: تدوین برنامه جامع مقابله با ریز گردها در اصفهان اقدام مناسبی است، دولت از برنامه‌های مقابله با ریزگردها حتماً حمایت خواهد کرد و همه دستگاه‌ها نیز باید با سازمان منابع طبیعی استان همکاری داشته باشند.

ابتکار در نشست خبری با خبرنگاران نیز تأکید کرد: مشکلات با محدودیت‌ها و کمبودها گفته شد و در مسئله گرد و غبار برنامه‌های استان ارائه شد و در این مسئله استاندار نقش هدایتی مهمی خواهد داشت، البته کانون‌های گرد و غبار شناسایی شده و تحقیقاتی در این زمینه صورت گرفته است و در حاشیه این اقدامات در سال 94 بخشی از نهال‌ها برای کاهش گرد و غبار کشت می‌شود.

http://newsmedia.tasnimnews.com/Tasnim/Uploaded/Image/1394/08/07/139408071846416996409894.jpg

شاید اجرایی شدن وعده های ابتکار  از جمله کاشت نهال برای جلوگیری از گرد و غبار و تأثیر آن بر کاهش مقابله با ریزگردها و آلودگی بیشتر از هر چیز دیگر برای اصفهان مفید باشد.

با این وجود آینده و وضعیت اصفهان در ماه های آینده قضاوت می کند که به چه اندازه، سفر ابتکار به اصفهان مفید بوده و به نوعی خیر محیط زیستی وی به اصفهان رسیده است؟!

* تابناک

  • امیرحسین تاجمیر

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی