در جریان باش

آرشیوه نوشته ها

در جریان باش

آرشیوه نوشته ها

طبقه بندی موضوعی

۲ مطلب در خرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

حاشیه نگاری از جایگاه خبرنگاران: یکصد وسی ششمین جلسه شورای اسلامی شهر اصفهان دیروز در حالی برگزار شد که اعضای پارلمان شهر چند صباحی است با خوش شانسی رو به رو شده اند و شنبه ها به هر دلیلی (تعطیلی ها گاه و بیگاه) به ساختمان بلدیه اصفهان نمی آیند.

مراسم تجلیل از خانواده شهدای مدافع حرم در صحن علنی پارلمان شهر!


با وجود وقفه یک هفته ای در برگزاری جلسه علنی شورای شهر و به نوعی روی زمین ماندن کار مردم، حاشیه جلسه دیروز شورا بر متنش غلبه داشت؛ "مراسم تجلیل از خانواده شهدای مدافع حرم" این عنوان موضوعی است که روز گذشته جلسه شورا را بیش از فعالیت های اصلی آن تحت الشعاع قرار داد و دوربین ها رسانه ها را به این سمت برد!

حاشیه نویسی ها و انتقاد از این اقدام نه به اصل این برنامه ( که اتفاقا کار به جا، صحیح و پسنیده ای بود) بلکه زمان و مکان برگزاری جلسه باز می گشت؛ به نوعی که سوال اصلی بسیاری از خبرنگاران و روزنامه نگاران حاضر این بود که با توجه به وقفه های بسیار در زمان برگزاری جلسات شورای شهر و به اصطلاح روی زمین ماندن کار مردم بهتر نیست این برنامه ها که به نوعی جز وظایف اصلی شورا نیست، در زمان و مکان دیگری به صورت مستقل یا با حضور همین جمع حاضر برگزار می شد؟!

به هر حال و با هر استدلالی جلسه علنی شورای شهر روز گذشته میزبان خانواه محترم شهدای مدافع حرم بود؛ حضور خانواده تعدادی از شهدای مدافع حرم اصفهانی که در بین آن ها تعدادی از خانواده اعضا تیپ غیور فاطمیون ( تیپ مدافعان حرم افاغنه) نیز حضور داشتند. به همین مناسبت حال و هوای شورا نیز همانند جبهه ها شده بود، از سنگرهای ساخته شده با گونی ها منقش به آرم برنج شاد نصیری تا پلاکارد های باقی مانده شهرداری از سوم خرداد! همه و همه جلسه دیروز شورای شهر را نورانی کرده بود!



رئیس شورا طبق معمول و بدون توجه به صحبت ها و انتقادات رسانه های مختلف در طول شورای چهارم به بیان تاریخ و مناسبت های هفته پیشرو پرداخت تا نشان دهد مرغ یک پا دارد و علی رغم آنچه که مطرح می شود چون امینی از این کار راضی است قرار نیست تغییری در متن نطقش صورت گیرد! پس از این بیان تاریخ و مناسبت ها، امینی اشاره ای هم به حضور خانواده شهدای مدافع حرم کرد و به عنوان رئیس شورای شهر اصفهان بر ضرورت وحدت مسلمین و ایجاد حکومت یکپارچه اسلامی تأکید کرد!


این مراسم تجلیل، با پخش کلیپ و صحبت های سردار شیروانیان و تجلیل از خانواده ها و گرفتن عکس یادگاری تا حدود ساعت 10 به طول انجامید! از حدود ساعت ده و پانزده دقیقه اعضا شورای رفتند سر کار مردم و منشیان شورا به خواندن طرح ها و لوایح پرداختند.


گلی به گوشه جمال شهرداری که برای مجوز خاکبرداری قباله زنم را نمی خواهد!

روایت حاشیه های شورا را شاید باید از اینجا خواند؛ نطق پیش از دستور عدنان زاهوش، نماینده جنجالی شورای شهر!

زادهوش با اشاره به ضرورت توجه به ماه مبارک رمضان اظهار داشت: چند روز پیش فرم اعلام آغاز عملیات ساختمانی و خاکبرداری به دستم رسید، این فرم 10 مرحله دارد و این مراحل هم بعد از گرفتن پروانه ساختمانی است که خود یک هفت خان است.

وی ادامه داد: قسمت اول یک تعهدنامه از مالک یا مالکین گرفته می شود، سپس باید مهندسین ناظر سازه تایید کند، سپس باید مهندس ناظر تاسیسات، بعد مهندس ناظر معماری، بعد مهندس ناظر تاسیسات الکترونیکی آن را تایید کند، بعد باید شخص خاکبردار تعهد بدهد و امضا کند، بعد اتحادیه خاکبرداران باید تایید و امضا کند، بعد مسئول پیشگیری و رفع تخلفات شهری منطقه باید تایید کند و سپس معاون خدمات شهری منطقه باید تایید و امضا کند.

او با کنایه می گوید: دوستان فکر نکنید قرار است به یک کشور حمله شود، بلکه تنها قرار است شخصی که پروانه ساختمانی گرفته و این هفت خان را گذرانده می خواهد خاکبرداری کند، تازه کار به اینجا هم ختم نمی شود چون بنا بر برگه دوم باید یک سری مدارک هم آماده کند.

زادهوش تاکید کرد: اصل و کپی برگه آغاز عملیات ساختمانی، تابلوی کار ساختمان (کامل و خوانا)، کپی کارت ملی مالک، اصل و کپی پروانه ساختمان، عکس از محل خاکبرداری که در آن گذر مشخص باشد، نقشه معماری، عکس تابلوی کار و نقشه هوایی GIS نیز از جمله این مدارک است.

وی با بیان اینکه حالا خوب است که اصل و کپی قباله ازدواج را نخواسته اند، افزود: پیشنهاد بنده این است که معاونت های پژوهش، شهرسازی و خدمات شهری بنشینند این مراحل را کم کنند و مراحل زائد و مدارک غیر ضروری را حذف کنند.

پس از بیان این صحبت ها از زبان زادهوش، امینی که انگار نطق نماینده جنجالی شورا به مذاقش خوش نیامده بود، به لحن زادهوش اعتراض کرد و گفت " آقای زادهوش در نطق پیش از دستور جدی صحبت کنید!"

زادهوش پس از این تذکر جدی امینی گفت: با وجود این پیچیدگی و تو در تو بودن مراحل برای ارباب رجوع که بعضاً مربوط به سال ها و دوره های قبل است باید جای خود را به تسهیل امور همراه با دقت و رعایت قانون بدهد و رعایت قانون و تسهیل امور مربوط به صدور پروانه ساختمانی امری مهم و ضروری است و مسئولان و متولیان امر باید به این مهم توجه داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه البته این مشکلات تنها مربوط به این فرم نیست، اظهار کرد: این گونه فرم ها که مراحل زائد دارد کم نیست و شما اگر این فرم تامین اعتبار و مجوز انجام پروژه های عمرانی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان را ببینید، مشاهده می کنند که بعضاً برای انجام آن چند ماه وقت لازم دارد.

زادهوش ادامه داد: تقاضا می کنم شهردار که واقعاً شبانه روز در حال کار کردن مفید در شهر هستند و محبوب مردم شهر اصفهان هستند، کمیته ای جهت ساده سازی مراحل زائد در فرم های بسیار زیاد در شهرداری تعیین کنند.

خیابانی به نام "محمد علی کلی"


در این میان فوت «محمد علی کلی» بوکسور مسلمان آمریکایی که هفته گذشته اتفاق افتاده بود از نطق و تذکرات اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان جا نماند و سید احمد عاملی، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان خواستار تشکیل شورای نامگذاری شورای شهر و شهرداری اصفهان شد تا بتوان در طی آن یکی از خیابان‌های شهر که در مسیر گردشگران خارجی نیز هست را به نام این ورزشکار مسلمان و قهرمان نامگذاری کرد!

تابناک اصفهان

  • امیرحسین تاجمیر

یادداشت خبرنگار پارلمان شهر: یک صد و سی و پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان صبح دیروز با حضور بیست و یک عضو در تالار شورای شهرداری اصفهان برگزار شد.

1- رضا امینی، رئیس شورای شهر در نطق پیش از دستور خود به اتفاقاتی که در هفته گذشته صورت گرفت پرداخت و انتخاب عبدالله ویسی به شهروندان و هواداران این باشگاه تبریک گفت و آروزی موفقیت برای این دو تیم اصفهانی کرد!

نکته قابل توجه در این صحبت ها این بود که ارتباط و اهمیت این موضوع با جلسه علنی شورای شهر و نطق پیش از دستور شورا نسبت به مسائل مختلف شهر چقدر است؟!


2- بازار حضور شهرداران مناطق مختلف اصفهان نیز در این جلسه داغ بود؛ تعدادی از این شهرداران که به تازگی تغییر کرده و به منطقه دیگری منتقل شده بودند، در این جلسه حضور داشتند. پس از اتمام لوایح مختلف شورا، به هنگامی که همه شهرداران قصد خروج ازصحن علنی شورا را داشتند، رضا امینی، به "حسین کارگر" شهردار جدید منطقه سه تبریک گفت! این تبریک به نوعی برای بسیاری جای سوال داشت...!

3- جانثاری در این جلسه روز پر تذکری داشت، وی در چند لایحه مختلف به بحث و گفت و گو با شهرداران و مدیران مناطق پرداخت و از همین رو شاید به توان او را پر کار ترین مرد شورای دیروز نامید.


4- بیت الغزل یک صد و سی و پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان "انشا – تحقیق" مهدی باقربیگی، بازیگر سال های دور "قصه های مجید" بود؛ او که در این جلسه به یاد سال های قدیم و تحقیقات و انشاهایش در مدرسه افتاده بود، به خواندن چند کلمه از روی برگه، آن هم با چند اشتباه گفتاری پرداخت. سپس اسلایدی پیرامون ضرورت کاشت یک شاخه گل و کمک آن به محیط زیست را با صدای لرزان و با چند اشتباه گفتاری خواند و این موضوع سبب خنده سایر اعضا شد.

عده ای در گوشه و کنار شورا در هنگام ارائه این "تحقیق-انشا" می گفتند که ای کاش باقربیگی قبلا از روی این مطلب می خواند تا این گونه حاشیه ایجاد نمی کرد.

حداقل برآورد صورت گرفته درباره اتفاقات از این دست در جلسه شورای شهر دیروز این بود که چرا اعضای شورای شهر که در مقام دکتر و یا مهندس به این مرجع سیاست گذاری راه یافته اند توان بیان نطق و تذکرات خود به صورت شفاهی را نداشته و حتی در زمان قرائت آن ها از روی برگه که اغلب دست نوشته خودشان نیز هست، دچار مشکل می شوند به گونه ای که در جلسه یک صد و سی و پنجم شاهد چند مورد از این دست مسائل بودیم.


5- رسول جزینی که پس از مدت ها غیبت در این جلسه حاضر شده بود، در نطق پیش از دستور خود با بیان اینکه یک سال از استیضاح سقائیان نژاد می گذرد، تأکید کرد: در حال حاضر تیم مدیریت شهری اصفهان فعالیت های خوبی داشته و این موضوع از هیچ کس پوشیده نیست؛ البته درست است انتخاب شهردار جدید در چند نقطه با انحراف مواجه شد و گروه چند نفره با خواسته ها و اعمال نظریات خود عیوب وارد شده به شهردار استیضاح شده را پر رنگ تر نشان دادند که اگر لازم باشد آن را تشریح خواهم کرد، اما از حق نگذریم که انتخاب جمالی نژاد با سابقه فعالیت های مختلف نکات مثبتی را به همراه داشته است.

این صحبت ها به نوعی نمایانگر تشید اختلافات در چند روز اخیر بین چند اعضا شورای شهر و رئیس شورا می باشد!

البته عده ای در تشریح این صحبت ها تأکید داشتند که این صحبت ها، به حاضری زدن و حضور پر رنگ در این جلسه از سوی جزینی باز می گردد؛ چرا که وی طبق سخنان قبلی خود تا مرداد ماه امسال نمی تواند جلسات را به صورت منظم شرکت کند.

6- آخرین حاشیه این جلسه هم به تبریک عجیب احمد شریعتی، نائب رئیس شورای شهر باز می گردد؛‌ او پس از تبریک های مختلف اعضا شورا به جزینی، به دلیل قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی، به ورزشکاران اصفهانی تیم ملی " فول تو آپ کنتاکت " تبریک گفت؛ این درحالی بود که شریعتی حتی نمی تواسنت تلفظ صحبح این رشته را بیان کند و این موضوع دقایقی خنده را بر لب های سایر اعضا شورا نشاند.

اسم دقیق این رشته top katate full contact است.

تابناک اصفهان

  • امیرحسین تاجمیر