در جریان باش

آرشیوه نوشته ها

در جریان باش

آرشیوه نوشته ها

طبقه بندی موضوعی

۳ مطلب در بهمن ۱۳۹۴ ثبت شده است

"محمدرضا زائری" از آن حیث افرادی است که آدم نمی داند در پیشوند نامش چه کلامی را استفاده کند؛ "حجت الاسلام"، "روزنامه نگار"، "نویسنده"، فعال فرهنگی" و ... . عده بسیاری از هوادارانش او را به عنوان یک‌ " آخوند با حال" می شناسند، آخوندی که مشاور فرهنگی رئیس جمهور درباره اش می گوید: "زبان آثار آقای زائری اصلاح اجتماعی است و مسیرش مسیری بوده که دیگران پیمودند و او وامدار آنها است. یعنی او مسیری را که سیدجمال شروع کرده ، پیموده و تأثیرپذیر از روحانیون قدیم است."

در کارنامه‌ او کار مطبوعاتی و روزنامه نگاری بیش از هر چیزخود نمایی می کند؛ از تأسیس خانه روزنامه نگاران جوان گرفته تا سردبیری روزنامه های کثیرالانتشار مثل همشهری و ابرار. تنوع فعالیت هایش هم بالاست، از مجله تخصصی هیأت‌های مذهبی در آن وجود دارد تا مجله کمیک استریپ؛ همه و همه این فعالیت ها به پای او نوشته شده و زائری را به یکی از فعالان رسانه ای بزرگ و صاحبنظران عرصه رسانه تبدیل کرده است.

حجت الاسلام زائری در زمینه مسائل اجتماعی مثل حجاب، فرهنگ عمومی و سبک زندگی نیز فعالیت هایی داشته و کتاب هایی نوشته است؛ وی در یادداشتی به ضرورت فعالیت رسانه ای در جلوگیری از عوارض و آسیب های کار مدیریت شهرى پرداخت.

این یادداشت به شرح زیر است:


چگونه فعالیت رسانه ای می تواند عوارض و آسیب های کار مدیریت شهرى را کاهش دهد ؟



نهادهایی که فعالیت اجتماعی دارند اساسا بدون توجه به افکار عمومی نمی توانند کارى بکنند . ملاحظه مخاطب و تمرکز بر دیدگاههای مردم و مدیریت اخبار و رصدکردن مستمر دیدگاهها و نظرات عموم برای همه فعالان عرصه های اجتماعی از یک تولید کننده اقتصادی کلان تا یک فروشنده خرد اهمیت دارد ، اما به دلایل گوناگون این اهمیت و حساسیت برای کسانی که در حوزه مدیریت شهری فعالیت می کنند دوچندان می شود.

از یک طرف مردم عوارض و مالیات می دهند و حق دارند که بدانند مدیران شهرى با پول آنان چه می کنند ، و این حق عمومی در دیدگاه اسلامی مضاعف و برجسته تر است زیرا بر اساس باورهای دینی ما که در دیدگاه های امام راحل و رهبر بزرگوار انقلاب تجلى یافته است مردم ولی نعمت و صاحب اختیار مدیران و مسؤولان هستند.

از طرف دیگر آگاهی و اطلاع مردم از رویدادها و فرایندهای مدیریت شهری روی رفتار اجتماعی و سلوک شهروندی آنان تأثیر دارد و می تواند گاه هزینه ها را کاهش دهد ، گاه جلوی برخی آسیب ها را بگیرد و حتى به سرعت پیشرفت کارها به طور محسوس کمک کند.

زمانی که انتشار همشهری محله آغاز شد تحلیل ما این بود که اگر بتوانیم ضریب رضایت شهروندان از زندگی شهری را افزایش دهیم این احساس روانی روی رفتار شهروندی شان تاثیر خواهد گذاشت. از کاهش وندالیسم و آسیب رساندن به مبلمان شهری تا شیوه و کیفیت رفتارهای اجتماعی شهروندان.

بر همین اساس گاهى مدیریت هوشمندانه ارتباطات عمومی و رسانه ای می تواند فرصتهای درخشانی را برای مدیریت شهری فراهم کند.

مثلا وقتی که بر اساس مطالعات و محاسبات مهندسین و کارشناسان قرار است خیابانی تعریض شود ، به طور طبیعی مردم دچار مشکل می شوند، ترافیک ایجاد می شود ، گرد و خاک دارد ، سروصدا هست و ... و قهرا مردم شاکی هستند و اعتراض می کنند و ناراحتند.

حالا اگر نشریه شهری آمد و قبل از آغاز این پروژه یک گزارش میدانی از اظهار نظر شهروندان منتشر کرد که از مشکلات خود گفتند و برآیند این گزارش تقاضای مردم برای تعریض این خیابان بود ، طبیعتا وقتی پروژه آغاز می شود برعکس ، مردم این کار را از خودشان می دانند و احساس می کنند که شهرداری در پاسخ به تقاضای آنان این پروژه را اجرا کرده است و در نتیجه نه تنها اعتراض نمی کنند بلکه پارچه و اعلامیه تشکر از شهرداری نیز به دیوار خواهند آویخت!

یا فرض کنید قرار است سطلهای زباله در بوستانی جدید الاحداث در یک محله نصب شود ، اگر پیش از نصب مبلمان شهری طی یک نظرسنجی از مردم در باره رنگ و شکل سطل ها سؤال شود ، هنگامی که مبلمان شهری نصب شد بسیاری از رهگذران هنگام عبور از این پارک احساس می کنند که این تغییرات بر اساس نظر آنان صورت گرفته و بنابراین خود را در حفظ و نگهدارى اموال عمومی سهیم می دانند.

در عین حال امروزه با توجه به تسهیل و گستردگی و فراگیری ابزارهای ارتباطی و پیشرفت سریع و بی سابقه تکنولوژى و سرعت تحولات اجتماعی ، نقش و جایگاه ارتباطات رسانه ای ارتقای محسوس یافته است.

اینک نه می توان چیزی را از مردم پنهان ساخت و نه می توان از انتشار دیدگاهها و نظرات مردم جلوگیری کرد و همین باعث شده است تا زمینه نشر شایعات و اخبار تخریبی بیش از گذشته فراهم شود.

جریان ها و گروههای مخالف مدیریت شهری یا حتی یک شخص عادی که به هر دلیل از مدیریت شهری دلخور و آزرده است می تواند در استاتوس فیسبوک یا پست اینستاگرام خود یک عکس نادرست بگذارد یا خبری دروغ منتشر کند و مدیریت شهری باید بتواند چنین تهدیدهایی را به درستی کنترل کند.

در همین حال این رسانه های فراگیر مجازی فرصت و امکانی هستند که می توان از طریق آنها زمینه اقناع گسترده تر و سریع تر افکار عمومی را فراهم کرد و مشارکت بیشتر و تعامل افزونتر مردم را در امور شهری تحقق بخشید.

بازخوردهای اطلاع رسانی هوشمندانه و حرفه ای در عصر حاضر و در فضای متفاوت و متغیر فعلی در همه سطح شهر و ابعاد گوناگون زندگی شهروندان قابل مشاهده است و می تواند بیش از هر عامل اقتصادی و سیاسی دیگری در روند اداره شهر تاثیر بگذارد.

به عبارت دیگر اگر بخواهیم با معیار و شاخص اقتصادی این سرمایه اجتماعی ارزشمند را محاسبه کنیم ، خواهیم دید که از هر درآمد و منبع مالی دیگری بیشتر و گرانبهاتر و پاینده تر و مطمئن تر است ، هر چند تحقق و تأمین و حفظ و حراست از آن به دلیل همین اهمیت و ارزش طبعا چندان ساده نیست.

*حجت الاسلام محمدرضا زائری

منبع: "ویژه نامه نشست کمیته روابط عمومی شهرداری  کلان شهر ها"

پینوشت- ( حاج آقا زائری از اون آدمای خاصی که تو زندگی من تأثیرات بسیاری داشته؛ برام یه جور الگو ... البته خیلی به تطابقش فکر نکید؛ اما کلی بگم خیلی فکرشا دوست دارم، سعادت شد پس از پیگیری هایی که انجام دادم؛ حاج آقا زحمت کشیدند و این یادداشت را برای ویژه نامه همایش روابط عمومی کلان شهر فرستادند!)

  • امیرحسین تاجمیر

صبح پنجشنبه به صورت رسمی لیست کاندیداهای مجمع اصولگرایان اصفهان اعلام شد، لیستی که حدود چند روز پیش از این نیز در بسیاری از رسانه ها و شبکه های اجتماعی دست به دست شده و واکنش های مختلفی را نیز با خود همراه کرده بود.

نخستین واکنشی که به لیست مطرح شده یعنی حجت‌الاسلام احمد سالک، حمیدرضا فولادگر، ‌مجتبی خیام‌نکویی، کمال حیدری و مجید نادرالاصلی وارد شد، این بود که این جمع به طور قطع اختلافاتی را میان اصولگرایان به وجود می آورند و سبب می شوند بسیاری از اصولگرایان کاندید شده با رد کردن این لیست به صورت مستقل در انتخابات 7 اسفند حاضر شوند.
این موضوع بلافاصله با واکنش بسیاری از طیف ها و جریانات سیاسی اصولگرا مواجه شد و همه خواستار آن شدند که همه گروه‌ها و طیف‌های اصول‌گرا نسبت به لیست مشترک وفادار بمانند.
با این وجود مهم ترین مسئله ای که توسط سایر اصولگرایان برای حضور مستقل در انتخابات مطرح می شد، شاخص نبودن و یا سوخته بودن افراد این لیست بود. کاندیداهای حذف شده از لیست در تشریح دلالیشان تاکید داشتند که افرادی مثل حیدری و خیام نکویی نه افراد شاخص برای حضور در این لیست هستند و نه مردم آنگونه که باید این 2 کاندید را می شناسند. از سوی دیگر حمیدرضا فولادگر و احمد سالک نیز در چهار سال گذشته آنگونه که باید عملکرد قابل دفاع استانی نداشتند، یعنی عملکرد آن ها در این مدت مقبولیت مردمی را با خود همراه نکرده و بازده مناسبی در پیشبرد و حل مشکلات استان مثل زاینده رود، بیکاری و عدم جذب بودجه های ملی برای تکمیل پروژه های فرا استانی نداشته است.
با وجود همه این انتقادات به لیست مطرح شده که برای گرفتن پنج کرسی اصفهان در مجلس دهم تلاش می کند، سوال مهم این است که آیا این لیست وظیفه خود در نزدیک کردن افکار و ائتلاف میان جریان سیاسی اصولگرا در اصفهان را انجام می دهد یا بالعکس موجب دور شدن و اختلافات در میان اصولگرایان می شود؟!
  • امیرحسین تاجمیر

عصر امروز سومین جلسه شورای راهبردی اصلاح طلبان اصفهان در تالار پیامبر اعظم دانشگاه اصفهان برگزار شد؛ در این همایش که سخنران آن حمید رضا جلایی پور، از اعضای شورای مرکزی جبهه مشارکت بود نکاتی پیرامون انتخابات پیشرو مجلس و شورای نگهبان بیان شد.(متن صحبت های جلایی پور در این همایش را در اینجا مشاهده کنید!).

http://static1.ilna.ir/thumbnail/4hXSE8KPKsmx/i_qPjR7mMLhZ02nUcMUA05W0BBuT_figKreu5zx2ciKxyUe3xZzFdoHQ05c0bjvMYzz2of_k-oP8lWQ6vlQ5q2k4nU88RN381sfGVtw67dPrccCMXHCvyAAEvjg8QYgtl3xeVOpt9jw,/4_552627974482952234.jpg

وی در این همایش تاکید داشت که کف 60 درصد مردم در انتخابات 7 اسفند شرکت می کنند و از همین رو با توجه به اینکه اصلاح طلبان نیز فرزندان انقلاب اند، باید در انتخابات حضور فعال داشته باشند.

این عضو جبهه مشارکت در خلال برگزاری این مراسم با کار بردن نام رأس فتنه سال 88، سبب ایجاد تشویش در برنامه شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش، هاشمی، را شناسنامه انقلاب عنوان کرد و وی را نفر دوم انقلاب نامید!

جلایی پور با انتقاد از رد صلاحیت های نماینده های مجلس تاکید داشت حدود 50 نفر از اصلاح طلبان، معتدلین و طرفداران لاریجانی که نماینده مردم در دوره فعلی بودند رد صلاحیت شده اند.

وی در سخنانش عنوان کرده که جبهه اصلاحات به دنبال یک مجلس اصلاح طلب یا طرفدار معتدلان (همگران با دولت) نبوده بلکه به دنبال یک مجلس با تندرو کمتر هستند. او تاکید داشته که این موضوع هنوز هم با وجود رد صلاحیت ها قابل تحقق است.

سخنان جلالی پور خبر از شکاف میان اصلاح طلبان می دهد؟!

این عضو فعال جبهه مشارکت در بخشی دیگری از سخنانش در این همایش پیرامون حسن روحانی تاکید داشت که وی هیچگاه به صراحت نگفته که یک "اصلاح طلب" بوده اما با رفتار و فعالیت هایش به خوبی ثابت کرده که یک شخصیت موثر اصلاح طلب است.

وی مصداق این نکته را صحبت های اخیر رئیس جمهور درباره رد صلاحیت های صورت گرفته عنوان کرد.

این صحبت ها در کنار سایر بیانات جلایی پور در این همایش پیرامون ضرورت انسجام میان اصلاح طلبان در حالی بیان شد که شکاف بین طرفداران هاشمی (طیف اصلاح طلبان نزدیک به دولت) و عده ای که خود را تحول خواه و اصلاح طلب واقعی یعنی طرفداران سید محمد خاتمی عنوان می کنند؛ به خوبی مشخص است. (تحول خواهان طرفدار خاتمی) همواره روحانی و هاشمی را یک اصلاح طلب واقعی نمی دانند و تاکید دارند سال 76 تنها برای رای نیاوردن ناطق نوری، گزینه نزدیک به هاشمی، پای صندوق ها آمدند و از خاتمی حمایت کردند.

با این وجود حالا باید دید اختلافات میان اصلاح طلبان معتدل (طرفداران روحانی و هاشمی) و عده ای از تحول خواهان که به کنایه در برخی مجالس، روحانی را معاون اول کابینه هاشمی عنوان می کنند؛ سبب ایجاد شکافی میان اصلاح طلبان می شود یا نه؟!

*تابناک

  • امیرحسین تاجمیر